Eleştirel kavramı, eleştiri niteliği taşıyan, tenkidî; düşünme ise, bir sonuca varmak amacıyla bilgileri incelemek, karşılaştırmak ve aradaki ilişkilerden yararlanarak düşünce üretmek, zihnî yetiler oluşturmak, muhakeme etmek; aklından geçirmek, göz önüne getirmek; zihniyle arayıp bulmak (Türk Dil Kurumu, 1988) gibi anlamlara gelmektedir.
Eleştirel düşünme son yıllarda sıkça duyulan bir kavramdır.
Çünkü, bilgi patlamasının yaşandığı çağımızda bireylerden değişimlere hızlı bir
şekilde uyum göstermesi beklenmektedir. Bu durum ise, bilginin etkin
kullanımını bir gereklilik haline getirmektedir. Bilgiyi etkin kullanan
bireyler ise esnek, yaratıcı, sorgulayan, araştıran, analiz eden, olayları çok
yönlü değerlendirebilen, seçimler yapabilen, yeniliklere açık, kendini iyi
tanıyan, yani eleştirel düşünebilen bireylerdir. Bu niteliklerin kazandırılmasındaki
en önemli sorumluluk eğitime düşmektedir.(1)
Eleştirel düşünme, neye inanılacağı ya da ne yapılacağı
üzerinde odaklanan kabul edilebilir ve yansıtıcı düşünme şeklidir.(2)
Eleştirel düşünme sürecinin içerdiği beceriler arasında; 1)
kanıtlanmış gerçekler ve öne sürülen iddialar arasındaki farklılığı yakalayabilme,
2) elde edilen bilgilere ait kaynakların güvenirliklerini test edebilme, 3)
ilişkisiz bilgileri kanıtlardan ayıklayabilme, 4) önyargı ve bilişsel hataların
farkında olabilme, 5) tutarsız yargıların farkına varabilme, 6) etkili soru
sorabilme, 7) sözlü ve yazılı dili etkili kullanabilme ve 8) bireyin kendi
düşüncelerinin farkına vardığı üst biliş (metacognition) ve benzerleri vardır.(3)
Geçmişte bilgili insan, her şeyi bilen ya da başkalarının
ürettiği bilgileri beyninde depolayan kişi olarak görülmekteydi. Ancak bugün
ise; bilginin farkında olan, bu bilgiye ulaşmanın yollarını bilen, ulaştığı
bilgiyi anlamlandırarak öğrenen, öğrenmiş olduğu bilgilerden de yeni bilgiler
üretebilen ve ürettiği bilgileri sorun çözmede kullanabilen kişiler bilgili
olarak kabul edilmektedir.(4)
************************
(1) Ömay Çokluk
Bökeoğlu., Kürşad Yılmaz. THE RELATIONSHIP BETWEEN ATTITUDES OF UNIVERSITY
STUDENTS TOWARDS CRITICAL THINKING AND RESEARCH ANXIETIES.
(2) Norris, S. & Ernis, R. (1989). Evaluating critical
thinking. USA: Thinking Pres and Software.
(3) Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar
verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara:Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
(4) Sevda BAYDAR. ÖĞRENME STİLLERİNE GÖRE LİSE
ÖĞRENCİLERİNİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMİ. İzmir 2012
Yorumlar
Yorum Gönder